Simulació d'una reunió de claustre
by: D-Eva ProjectSolució digital elaborada per D-Eva Project: https://edu.cospaces.io/HNU-WTN
Keywords
Roleplay, aprenentatge basat en dilemes, habilitats cognitives, habilitats comunicatives, habilitats de treball en equip
Justificació del problema
Malgrat les reunions del claustre de professorat dels centres educatius tenen lloc, habitualment, de manera presencial, les trobades virtuals o híbrides són cada vegada més freqüents. A més, tant el professorat com l'alumnat estan acostumats a les videoconferències, de manera que resulta senzill transformar la simulació d'aquest claustre presencial a una simulació digital, mitjançant l'ús de Meet, Teams, Zoom o alguna eina similar. No obstant això, cal focalitzar la millora no tant en la simulació, sinó en el procés d'avaluació. Una de les dificultats principals del professorat a l'hora d'avaluar és puntuar en temps real, ja que han de parar esment a cada intervenció (atenent tant el llenguatge verbal com al no verbal, al discurs, a l'ús d'estratègies o recursos físics…). Amb freqüència, l'alumnat parla ràpid en intervenir i no se'ls pot interrompre per a prendre nota, a fi de mantenir el realisme. Per aquest motiu, es necessita una eina digital per a facilitar el procés d'avaluació al professorat. Anyway, what we need is to improve the assessment process, not the simulation. One of the main difficulties for teachers during this assessment is to grade in real-time because they need to be aware to every single intervention (verbal and non-verbal language, discourse, use of strategies or physical resources…) and students usually talk fast and, to maintain the realism of the simulation, you cannot stop them to take notes.
For this reason, we need a digital tool to facilitate the assessment process carried on by the teachers.
Digital solution developed by D-Eva Project: https://edu.cospaces.io/NPS-FTK
Competències
• Solucionar dilemes o problemes. • Habilitats cognitives: reflexió (veure criteris d'avaluació). • Habilitats comunicatives: argumentació i expressió (veure criteris d'avaluació). • Treball en equip.
Estratègies d'avaluació i instruments
Durant aquesta activitat, el/la docent té una escala d'avaluació amb 4 nivells (1-No aconseguit, 2-Aconseguit, 3-Notable, 4-Excel·lent) per a cada criteri i per a cada estudiant. S'utilitza aquest instrument per a enregistrar el desenvolupament de cada alumne/a durant l'activitat. Alguns/es docents completen l'escala en format paper imprès, mentre que uns altres ho fan de manera virtual a través de l'aplicació IDoceo. A més, l'activitat es registra en àudio o vídeo, de manera que es pot tornar a visualitzar posteriorment.
Criteris d'avaluació
L'activitat té tres criteris d'avaluació: • Reflexió (habilitats cognitives): contribució d'idees, propostes, conclusions, deduccions, connexions, extrapolacions, anàlisis… visió pedagògica. • Argumentació: ús d'arguments objectius, consistents i coherents. Ús d'exemples. Ús de teoria per a justificar la pràctica. Concreció i especificació en les contribucions. • Expressió i actitud (habilitats comunicatives): ús correcte de vocabulari tècnic i específic. Adequació del llenguatge. Assertivitat. Actitud (respecte en la participació i les contribucions, llenguatge no verbal, professionalitat…).
Descripció del feedback
Al final de l'activitat, el/la professor/a demana a l'alumnat que avaluï tant l'activitat d'avaluació com el seu propi desenvolupament (autoavaluació). Primer ho fan de manera oral i en grup, i posteriorment ho fan de manera individual mitjançant un formulari digital. Seguidament, si cap estudiant es queda a complementar els seus arguments de manera escrita (que és el més habitual), el/la professor/a proporciona feedback a tot el grup de manera instantània i oral. No es tracta de feedback personalitzat, sinó que són comentaris generals sobre com ho han fet. Finalment, alguns dies després de l'activitat d'avaluació, cada estudiant rep el feedback del/la docent de manera individual, amb el nivell (d'1 a 4) assignat per a cada criteri i una nota numèrica general. Si algun/a estudiant necessita més feedback o informació, pot sol·licitar una tutoria per a revisar l'avaluació.
Type of digital tools
- Escala d'avaluació digital (p.ex. IDoceo).
- Formulari d'autoavaluació. (p.ex Google Forms)
- Learning Management System (LMS) (p.ex. Moodle)
- Registre del roleplay en àudio o vídeo perquè sigui posteriorment revisat.
Nivells de possible transformació digital
Under exploration: the technology exists but it is not easily accessible
Exemple d'un cas
Aquesta activitat de podria desenvolupar en una reunió virtual, és a dir, a través d'una videoconferència, però el que es pretén millorar no és l'activitat d'avaluació, sinó els processos d'avaluació desenvolupats pel professorat. Per exemple, resultaria útil tenir una eina per a registrar, diferenciar i transcriure el discurs de cada alumne/a durant la simulació. D'aquesta manera, el professorat podria analitzar el discurs (o fins i tot podria fer-lo la pròpia eina digital) per a identificar com ha parlat cada participant, quantes interaccions ha tingut, quantes preguntes ha fet, quantes respostes ha proporcionat, el seu desenvolupament, l'ús de paraules clau relacionades amb l'assignatura, etc.
Referències
Thompson, M., Owho-Ovuakporie, K., Robinson, K., Kim, Y. J., Slama, R., & Reich, J. (2019). Teacher Moments: A digital simulation for preservice teachers to approximate parent–teacher conversations. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(3), 144-164. DOI: 10.1080/21532974.2019.1587727
Vlachopoulos, D., & Makri, A. (2017). The effect of games and simulations on higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 1-33. DOI: 10.1186/s41239-017-0062-1
No hi ha comentaris