Ciutadania digital: competència interdisciplinar
by: D-Eva ProjectSubactivitat 2 – Pertinença a una comunitat
Subactivitat 3 – El significat de ser un/a bon/a ciutadà/na
Subactivitat 4 – Com ser un/a bon/a ciutadà/na
Subactivitat 5 – Com ser un/a bon/a ciutadà/na i actiu/a en línia
Resum de l’activitat (les 5 subactivitats)
Keywords
Ciutadà i ciutadania digital, drets, responsabilitats, comunitats
Justificació del problema
La ciutadania digital és un tema essencial en el món modern. En l'actualitat, es tendeix a una societat en la qual cada vegada hi ha més persones connectades i, per tant, és vital ser conscient de les pròpies responsabilitats i siguem capaços/es de navegar per les pròpies vides digitals. Quant a la definició de ciutadania digital, existeixen diferents enfocaments que podrien resumir-se en la capacitat d'utilitzar la tecnologia i els mitjans digitals de manera segura, responsable i eficaç. La ciutadania digital pretén ensenyar a tothom (no sols als nens i les nenes) el que els usuaris de la tecnologia han d'entendre per a utilitzar les tecnologies digitals de manera eficaç i adequada. El repte per als/les educadors/es és anar més enllà de pensar en les tecnologies de la informació com una eina, o en "plataformes educatives basades en les tecnologies de la informació". Alhora, han de pensar en com fomentar la capacitat i la confiança dels alumnes per a sobresortir tant en línia com fora d'ella en un món en el qual els mitjans digitals són omnipresents. No obstant això, els/les docents, les famílies i les comunitats locals solen passar per alt la ciutadania digital. Això és així a pesar que és fonamental per a la capacitat d'una persona d'utilitzar la tecnologia i viure en el món digital, una necessitat que sorgeix des d'una edat molt primerenca i continua durant tota la vida. Un/a nen/a hauria de començar a aprendre ciutadania digital al més aviat possible, idealment quan es comença a utilitzar activament els jocs, les xarxes socials o qualsevol dispositiu digital. En última instància, els responsables de la política educativa nacional han de comprendre la importància de la ciutadania digital com a base d'una societat digital. Els responsables de l'educació nacional haurien de donar prioritat a la implantació de programes de ciutadania digital com a part d'un marc i un pla d'estudis generals sobre la societat digital. A més, els/les individus/es haurien d'iniciar l'educació en ciutadania digital en la seva pròpia esfera d'influència: les famílies en les seves llars, els/les docents en les seves classes i els/les líders en les seves comunitats. No cal esperar. De fet, no hi ha temps per a esperar. Les nenes i els nens ja estan immersos en el món digital i estan influint en com serà aquest món el dia de demà. A més, la ciutadania digital és un concepte en evolució. Aquest impuls continu se subratlla a tot el món, a través de diferents continents, diferents nivells d'educació (i més enllà d'ells) i a través de diferents organitzacions (internacionals), institucions i/o proveïdors d'educació i parts interessades, com podem veure en la literatura científica, els informes i/o les iniciatives (locals, nacionals i internacionals) (Iniciativa per a una Vida Millor de l'OCDE, els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'ONU (ODS), la Coalició per a la Intel·ligència Digital (CDI), etc.). Per tant, en línia amb la necessitat de desenvolupar les habilitats digitals a un nivell més avançat, com s'assenyala en aquests documents de política estratègica, l'activitat proposada aborda l'objectiu de capacitar al futur professor amb una competència digital a un nivell més avançat, trans-curricular, per la qual cosa pot guiar no sols als/les estudiants, sinó també a les famílies i a altres parts interessades per a navegar en el món digital i la societat.
Competències
• Consciència • Pensament analític i crític • Habilitats tecnològiques i digitals • Adaptabilitat • Resiliència
Estratègies d'avaluació i instruments
• Preguntes orals i escrites • Escenaris • Involucrar l’alumnat de manera activa en el seu aprenentatge • Reflexió i comprensió • Resum • Senyals • Observació • Discussions a l’aula • Mapa conceptual (organitzadors gràfics)
Criteris d'avaluació
Els principals criteris d’avaluació es relacionen amb les competències a desenvolupar: • Disseny de l’espai considerant les característiques de l’alumnat i la seva diversitat. • Demostrar la capacitat d’innovar i pensar més enllà d’utilitzar els recursos disponibles. • Integrar les tecnologies digitals en l’espai per facilitar l’autonomia, la cooperació, etc.
Descripció del feedback
El feedback en aquestes subactivitats normalment es dona com a combinació de diversos tipus. Tots els agents estan involucrats, però en especial destaca el rol del professorat i de les famílies. La retroalimentació rebuda sobre el desenvolupament de l’alumnat i les famílies en el moment (quan fan alguna cosa bé o malament, reflexionant també ells/es mateixos/es a través de l’activitat) i, després, en els informes i discussions. El feedback rebut és oral, escrit i mixt. S’utilitza la tècnica 3:2:1: • 3 fets importants • 2 idees interessants • 1 coneixement propi com a aprenent
Type of digital tools
Typeform
Coggle
Lino
Remind
AnswerGarden
Wooclap
Miro
The Queue
Brainio
Google Classroom
Google Meet and/or Zoom
Kialo/ /Argunet Editor/Rationale/ Argdown
Nivells de possible transformació digital
Accessible and available: developed lots of times, easy and known
Exemple d'un cas
- Accesible i disponible: desenvolupat en múltiples ocasions, és fàcil y conegut. Com s'ha exposat en l'apartat anterior, la ciutadania digital és un concepte en evolució. Per tant, una de les principals transformacions digitals seria un desenvolupament professional continu dels professors, però també pel que fa al disseny de l'activitat principal i les subactivitats en termes de respondre millor al nou desenvolupament dels principis de la ciutadania digital, també en termes d'interacció amb els pares, recollir la retroalimentació adequada en correlació també amb les eines utilitzades, etc. També hi ha un risc associat a l'ús d'eines noves i existents que són més o menys conegudes pels professors i els pares.
Referències
Be Internet Awesome. (n.d.). Digital Safety Resources. Tools for the classroom. Be Internet Awesome. https://beinternetawesome.withgoogle.com/en_us/educators
Common Sense Education. (n.d.). Everything You Need to Teach Digital Citizenship. Common Sense Education. https://www.commonsense.org/education/digital-citizenship
Common Sense. (n.d.). Common Sense Media. Common Sense. https://www.commonsense.org
Discovery Education. (n.d.). Discovery Education. Discovery Education. https://www.discoveryeducation.com
eSafety. (n.d.). The eSafety Guide. eSafety. https://www.esafety.gov.au/key-issues/esafety-guide
iKeepSafe. (n.d.). Google Digital Literacy & Citizenship Curriculum. iKeepSafe. https://ikeepsafe.org/google-digital-literacy-citizenship-curriculum/
ISTE. (n.d.). Digital Citizenship in Action. ISTE. https://www.iste.org/professional-development/iste-u/digital-citizenship
Mattson, K. (2017). Digital citizenship in action: empowering students to engage in online communities. International Society for Technology in Education: Portland, OR.
Microsoft. (n.d.). Microsoft Learn. Educator Center. Microsoft. https://docs.microsoft.com/en-us/learn/educator-center/?source=mec
Mojang AB. TM Microsoft Corporation. (2021). Minecraft Digital Citizenship Kit. Minecraft Education Edition. https://education.minecraft.net/en-us/resources/digital-citizenship-subject-kit
Punie, Y., editor(s), Redecker, C., European Framework for the Digital Competence of Educators:\r\nDigCompEdu\r\n, EUR 28775 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017, ISBN 978-92-79-73718-3 (print),978-92-79-73494-6 (pdf), doi:10.2760/178382 (print),10.2760/159770 (online), JRC107466. https://policycommons.net/artifacts/2163302/european-framework-for-the-digital-competence-of-educators/2918998/
TeachingInCtrl. (n.d.). Teaching Digital Citizenship. TeachingInCtrl. https://teachinctrl.org
No hi ha comentaris